Välkommen!

Viktig uppdatering 2021-04-18:

Vi kommer elda i slutet av den här veckan. Alla som har angripna vinbärsbuskar har möjlighet att slänga dom på brännhögen nu. Om ni inte hinner gräva upp buskarna nu vore det bra att klippa ner dom och slänga kvistarna på brännhögen. Gräva upp dom, kan ni göra senare.

Tyvärr är området ordentligt drabbat av detta kvalster, så ALLA angripna buskar måste bort snarast.

kvalsterknoppar Har du svarta vinbärsbuskar på din lott? Kolla dem noga. Det är nu, under tidig vår, som det är lättast att upptäcka symptomen för gallkvalsterangrepp. Gallkvallster är en parasit som orsakar och sprider virussjukdomen REVERSION, som på sikt gör buskarna helt sterila, vilket innebär noll bär. Det finns tyvärr inga botemedel mot denna sjukdom.

Är busken angripen har den en del runda uppsvullna knoppar, se bilden. De här knopparna innehåller tusentals mikroskopiskt små kvalster som suger näring av busken och sprider reversionsviruset. De runda knopparna skiljer sig tydligt från friska knoppar så det är lätt att upptäcka dem.

Vi i föreningen har provat olika metoder: plocka bort de uppsvullna knopparna, klippa ner buskar, gräva upp de hårdast angripna exemplaren. Men det hjälper inte, sjukdomen finns där och buskarna ger mindre och mindre bär för varje år som går. Så vad ska vi göra? Alla älskar ju svarta vinbär.

Styrelsen ser ingen annan utväg än att vi alla berörda måste gräva upp alla våra angripna buskar på hösten, utan undantag, och bränna dem. Sedan kan de som vill köpa och plantera nya buskar av mer resistenta sorter. Sorterna som bäst står emot kvalsterna är Ben Finlay och Poesia. Obs! plantering måste ske på en ny plats.

Så skynda dig och plocka av alla runda uppsvullna knoppar du hittar på dina buskar, lägg de försiktigt i plastpåse och ta med dig hem till förbränning. De ska absolut inte lämnas kvar på busken eller slängas på marken och spridas med vinden! Detta för att minska spridningen av gallkvalster-viruset till friska buskar, dina och andras, i år. Efter säsongen gräver vi upp alla sjuka buskar och bränner dem.

Ett faktablad om gallkvalsterangrepp från Sveriges lantbruksuniversitet finns här. link ikon 20

Besökare

Idag 6